مشخصات رایحه عود انجیر

دسته بویایی : میوه ها، سبزیجات و مغزها

مشخصات رایحه: ترکیب پیچیده از رایحه های تلخ و شیرین با نت های میوه ای و اغلب در ترکیب با رایحه های چوب و نارگیل که یادآور رایحه ی مدیترانه ای بوده و برای عطر استفاده می شود.

انجیر و درختان انجیر دارای تاریخی برجسته هستند و در نقاشی های چوب قرون وسطی و رنسانس نشانه هایی از باغ ادن وجود دارد که در آن درختان انجیر با برگ های پهن به معنای رسیدن به بهشت می باشند.

افلاطون که علاقه بیشتری به ویژگیهای ذهنی تا عملی داشت، ادعا می کند که انجیر هوش را افزایش می دهد و همگام با او، همه تمدن های مدرن مدیترانه، انجیر را برای گوشت مفید، کیفیت فوقالعاده، مزایای سلامتی آن دوست دارند و ارزشمندترین ویژگی انجیر قابلیت مصرف آن در طول زمستان است.

انجیر خشک شده هنوز در سراسر خاورمیانه و دریای مدیترانه مصرف دارد که به آن زمان باز می گردد. انجیر از چنان اهمیتی برخوردار بوده که در آتلانتیک کلاسیک (مرکز تجاری مهم) اصطلاح sycophant συκοφάντης به معنای ” دزد انجیر” برای کسانی ابداع شد که انجیر می دزدیدند.

از آنجا که سرقت این میوه غیرقانونی بود ، باغ های انجیر مقدس به حساب می آمدند و همچنین نقطه ی تجاری برای شهر آتن بودند و خیلی زود اهمیت بیشتری هم پیدا کردند: اگر کسی از همسایه ی خود عصبانی می شد، اورا دزد انجیر خطاب می کرد! بدین ترتیب، کلمه “sycophant” یک معنای منفی و عمومی تر را به دست آورد، یعنی دروغ گویی و هنوز در زبان یونانی حفظ شده است! قرنها بعد، این کلمه معنای دیگری در زبان انگلیسی به دست آورد (اما به معنای نادیده انگاشته شدن)، ولی داستان ریشه شناسی آن به ما یادآوری می کند که دنیای طبیعی در اطراف ما با نبود چنین چیزهای متناقضی مانند کلمات دیگر مهم نیست.

عطر انجیر شگفت انگیز و منحصر به فرد است. اما صرف نظر از کیفیت این میوه، درخت این میوه با ساقه های شیره دار و ترد، برگ های پهن زبر و سایه آن به فریبندگی و جذابیت آن می افزاید.

حالا که آمدن فصل پاییز ما را کرخ کرده و آرزو برای روزهای گرم تر داریم، عطرانجیر به ما رایحه ی سبز، خاکی و شیری ملایم و شیرین را یادآور می شود که با لذت از آن تا تابستان آینده منتظر خواهیم ماند و گذر زمستان را آسان تر می کند.

طب سنتی اعتقاد دارد که شیره “نارس” از برگ و ساقه ی سبز تازه به پوست و لب لطمه می زند و به کودکان و نوجوانان هشدار می دهد که فریب این شیره ی غیر خوراکی با نت شیرین را نخورند. رایحه ی درختان انجیر به لطف دو ماده حیاتی است : اکتالاکتون و استمون

استمون با نتی سبز مانند رایحه ی نعناع بوده ( نام تجاری ژیوادان ) که با ترکیب اکتالاکتون ترکیب شده (آلو مانند) و رایحه ای خاکی، سبز برگ انجیر ، تلخ با عطر میوه های تازه می سازد. هدیون کاربردی(نت یاسمن تازه، نام تجاری فرمنیچ ) و ایزو ای سوپر ( ترکیب مصنوعی با رایحه ی چوب، نام تجاری IFF) اغلب برای قوی تر کردن این ژانر استفاده می شوند.

بهترین عطرها با رایحه ی انجیر، نت گرم و خنک را به طور متعادل دارند و تصویر نشستن زير سایه ی شاخه ها و خوردن این میوه را تداعی می کنند. انجیر باعث تقویت قوای جنسی در مردان و تاحدی در زنان می شود.

اولین عطر با رایحه فوق العاده انجیر، عطر بريمير فيجوير (به معنی اولین درخت انجیر) است که توسط L`Artisan Parfumeur معرفی و توسط Olivia Giacobetti ساخته شد. هنوز یکی از بهترین ها عطرهای روز بوده و تصویر جالب از روزهای اواخر ماه اوت در حومه یونان را تداعی می کند، زمانی که سیکاد ها با صدای بلند آواز می خوانند و در ظهر مردم در ساحل زیر درخت انجیر نشسته اند و از غذای اسپارتان و میوه های تازه و آب خنک لذت می برند. نت پوست نارگیل با شیرینی رایحه ی شاخ و برگ سبز انجیر، عطری بی نظیر را فراهم می کنند.

اولیویا جیاکوبتی عطری فوق العاده با رایحه ی انجیر برای ديبتيك ساخت: فيلوسيكوس. این بار ادای احترام به یونانی در نت ديبتيك (بنیانگذاران علاقمند به گذراندن تعطیلات در کشور خود و در کوه Pelion و پیاده روی در شبه جزیره Athos در جستجوی گیاهان) و به وضوح در نام آن مشخص است. فيلوسيكوس به معنای “دوست انجیر” می باشد (بسیار شبیه فیلیپ به معنای دوستدار اسب است) و غیرقابل باور است که چگونه دوستدار درخت انجیر و عطر آن، به طرز محسوسی عاشق این رایحه می باشد.

با وجود نت قوی چوب سدر، نت سبز برگ های انجیر ملایم می شود. اولیویا جیاکوبتی که تولید رایحه ی انجیر را در انحصار داشت، ادوپرفیوم دیگری را با رایحه ی انجیر به بازار عرضه کرد که گسترش رایحه ی عطر قبلی با ماندگاری بالاتر بود. هر دو رایحه، در قالب اسپری ها و شمعهای معطر وجود دارند تا زمانی که می خواهید روزهای تابستان و محیطی آرام بخش را در خانه بازسازی کنید. یکی دیگر از عطر ها با رایحه ی درخت انجیر مولینارد فیگو، ستلایت است.

طبق مطالعات انجام شده بر روی انجیر، آن رایحه ای جذاب، تلخ و سبز درست مثل درخت آن دارد. به همین ترتیب، عطر کارتوزیا آکوا دی کارتوزیا برگاموتو ، یک ترکیب آروماتیک با برگ های چای الهام گرفته از ویلا با شکوه امپراتور تیبریوس ساخته شده در کاپری است. با این وجود، در هنگام بازسازی بوی خاص، واقع گرایی در عطر و طعم مورد تحسین قرار می گیرد، اما نمی توان از تجسم گرایی خارج شد و در اینجا یکی از انحصاری ترین و منحصر به فردترین عطر انجیر در میان گونه های اخیر، پیشنهاد ژان کلود برای هرمس، عطر ارمس اون ژقدین مدیترانه بود.

از یک بشقاب انجیر تازه چیده شده به دست زنی جوان از باغی در تونس، چنان عطری با نت تلخ و تند همه جا را فرا می گیرد که تجسم آن نیاز به ذهنی خلاق و افکار بی نظیر فلسفی دارد. احساس خنکی و عطر از گیاهان مانند برگ های گوجه فرنگی، واقعا تخیلی است. میلر هریس با پیشنهاد عطر آمر با نت انجیر غوغا کرد.

ترکیب شوری و کمی تلخی در این عطر ، اشاره به کشورهایی است که انجیر را با پنیر شور مصرف می کنند. نمک به صورت یکنواخت بر روی تلخی ها قرار می گیرد و طعم ها را از بین می برد و انجیر به نظر نارس می رسد.

نت های درخت گل حنا ، برگ بنفشه، گلپر تلخ و پرتغالی، روح کنجکاو و پرماجرا را برای استشمام و حس کردن نیاز دارند. جو ملون با عطرهای درخشان و عالی، رایحه ی انجیر را با با انگور سیاه مخلوط کرد و ترکیبی از دو نت متضاد ساخت.

از سوی دیگر، گرلن نت انجیر را با وانیل و سوسن ترکیب نمود. این رایحه ی عطر گرلن آکوا آلگوریا بوده مجموعه ای از کلن های ساده و پرطرفدار که از مواد مورد علاقه در ترکیبی ساده استفاده می کنند.

تفاوت های ظریفی را می توان در لوسیون های ضد آفتاب کوکو با رایحه ی انجیر توسط Comptoir Sud Pacifique در قوطی های فلزی مخصوص سفر دید که دارای دو نت میوه ای است.

حتی مارک های معروف از نت انجیر در کارهای خود استفاده کرده اند مانند مارک جاکوبز بنگ، کپری وینس کاموتو توسط مایکل کورس، ورساچه ورسنس و بس اند بادی ورک که بازارهای نوظهور را از آن خود کردند. نت خاکی یا جذاب، تلخ یا شیرین، شاداب کننده یا گیج کننده در عطرهای انجیر ما را لذت های نفسانی جدا می سازد.

 

عود انجیر

یکی از بهترین روش ها برای استفاده از خواص رایحه انجیر در منزل و محل کار، روشن کردن عود انجیر می باشد.

از قدیم الایام ایرانیان عود را به عنوان خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده هوا می‌سوزاندند و یا با آن بخور می‌گرفتند.

امروزه عودهای مخروطی انجیر و عود شاخه‌ای انجیر و همچنین عود دست ساز انجیر کاربردهای بیشتری دارند.

عودهای مخروطی توسط ژاپنی‌ها در اواخر سال 1800 میلادی عرضه شد.

بمنظور خرید عود انجیر می توانید به قسمت فروشگاه عودآنلاین مراجعه نمائید.

در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه کیفیت عرضه عود انجیر به این ترتیب است:

  1. عودهای دست ساز انجیر
  2. عودهای پایه طبیعی انجیر
  3. عودهای پایه اسانس و صنعتی انجیر

لازم به ذکر است که مرغوبیت عودهای انجیر بسته به کمپانی ساخت آن‌ها متفاوت می‌شود.

عود های صنعتی یا پایه اسانس انجیر فقط جهت خوش‌بو کردن محیط قابل استفاده هستند و به علت وجود گوگرد در ترکیبات ساخت آن‌ها به هیچ عنوان مناسب استفاده در فضای بسته نیستند.

عودهای پایه طبیعی انجیر و عودهای دست ساز انجیر، بدلیل اینکه مواد تشکیل دهنده آن‌ها ریشه و ساقه گیاهان و درختان است باعث پاک‌سازی محیط می شود.