مشخصات رایحه عود نعنا هندی

دسته بویایی : تیره نعنایان

خانواده پچولی

 

مشخصات بویایی رایحه نعنا هندی

: یک بوته ی عجیب و غریب که به طور عمده در هند رشد می کند و برگ هایی داردکه روغن پچولی تولید می نمایند. رایحه ای شیرین، خاکی و چوب دارد که بسیار محبوب بوده و در بسیاری از ترکیبات، به خصوص گل رز استفاده می گردد. سنتتیک و فراکتال فراوان از آن استخراج می گردد.

پچولی گیاهی از خانواده نعناع است. آن متعلق به جنس Pogostemon بوده و دو یا سه فوت ارتفاع دارد. این گیاه دارای گل های سفید صورتی و سفید و برگ های معطر است که به خاطر عطر و بوی شگفت انگیز برای قرن ها در عطر و طعم استفاده شده است. پچولی بومی مناطق گرمسیری آسیا است، اما در هوای گرم و مناطق گرمسیری رشد خوبی دارد. امروزه چندین نوع از جنس Pogostemon در آسیای غربی و آمریکای جنوبی برای روغن معطر آنها شناخته شده و برای روغن پچولی کشت می شوند.

نام پچولی از اصطلاح قدیمی تامیل پچای، به معنای “سبز”، و ellai به معنای “برگ” است. منشاء نام به سرزمین بومی این گیاه اشاره دارد که از زبان دراوییدی است که عمدتا توسط مردم تامیل از شبه قاره هند مشهور شده است. این گیاه از مسیر ابریشم به خاورمیانه آورده شده و به لطف ناپلئون بناپارت، پاتچولی به اروپا رسید. ناپلئون یک جفت شال کشمیری که بوی پچولی می دادند را از مصر خریده و به فرانسه آورده است.

شال ها از روغن نعنا هندی معطر شده بودند که برای دفع و حفاظت از حشرات کاربرد داشت. اما منشا این عطر مخفی نگهداری شد. طرح های شگفت انگیز پارچه های شرقی به زودی تکرار شدند، اما تولید کنندگان اروپایی هنوز مجبور به وارد کردن روغن معطر از شرق بودند. سرانجام در سال 1837، زمانی که Francisco Manuel Blanco برای اولین بار، پچولی را به عنوان نعنا توصیف کرد، راز عطر مرموز شرقی برای بقیه جهان غربی آشکار گردید.

 

مشخصات رایحه نعنا هندی

عطر پچولی رایحه ای خاکی و تازه و چوب دارد. اما مشخصات بویای روغن پچولی به شدت به تکنیک های کشت، زمان برداشت، تکنیک های خشک شدن و تقطیر بستگی دارد. بالاترین کیفیت روغن تنها از 3-4 جفت برگ بالغ در بالای گیاه بدست می آید که در آنها بیشترین غلظت خالص روغن یافت می شود.

 

روش استخراج رایحه نعنا هندی

بهترین روش خشک کردن با قرار دادن ساقه های بریده شده و برگ در یک سطح خشک و این رو آن رو کردن هر روز آنها برای جلوگیری از تخمیر سریع انجام می گردد. هنگامی که فرآیند کامل می شود، برگ ها از ساقه ها جدا می گردند و در سبد های بافته شده قرار می گیرند تا تخمیر و آزاد شدن عطر فوق العاده صورت گیرد. کیفیت نهایی نیز به مهارت تولید کننده بستگی دارد که سطح تخمیر را با استفاده از بینی خود کنترل می کند. فقط تعداد کمی از کارخانه های تولید نوشیدنی در تولید این عصاره بسیار تصفیه شده تخصص دارند که از آن در عطر استفاده می کنند.

روغن پچولی توسط بخار تقطیر یا استخراج CO2 از برگ های خشک شده به دست می آید. روغن دارای عطر و طعم غلیظ، بامبو و زیره سبز است. عصاره خالص، مایعی به رنگ سبز تیره بوده که به وسیله استخراج حلال برگ های خشک شده به دست می آید. عصاره دارای رایحه غنی، شیرین و علفی با رنگ زرد و درخشان است. آن با عطرهای شرقی، رایحه های ناب، خالص و انرژی بخش و عطرهای پودری ترکیب می شود. پچولی به خوبی با ویتور ترکیب شده که شامل همان مشخصات بویایی خاکی، صندل چوب، چوب سدر، گل میخک، اسطوخدوس، گل رز، لاردانوم و غیره است.

یکی از شگفت انگیزترین ویژگی های روغن پچولی این است که در طول زمان بهتر هم می شود. روغن تازه در مقایسه با روغن قدیمی غنی و کامل ، ممکن است عطری بیشتر و میوه ای داشته باشد.
در Opus L Artisan Parfumeur، دو رایحه پچولی وجود دارد: رایحه شرقی برای زنان Patchouli Patch و رایحه مردانه شرقی لهستانی Voleur de Roses.

رایحه عنبر و چوب Nuits de Noho زنانه Bond No9، ویژگی های پچولی در بالا را دارد، در حالی که Lorenzo Villoresi`s unisex Patchouli تفسیر ساده از این گیاه، بر پایه رایحه ی چوب است.

اجازه بدهید من نیز Patchouli Pour Homme شرکت Reminiscence را ذکر کنم. این عطر در سال 1970 آغاز به کار کرد و رایحه ی سدر و پچولی دارد.

در میان رایحه های چوب خشن شرقی، من دو عطر و بوی شگفت انگیز را نام می برم: برگ های پچولی مونتان و بورژنگ که در 1834 توسط سرگ لوتنس و رایحه ای اصلاح شده تر، ملایم تر و در نهایت رایحه ای زنانه از پچولی در عطر وانیلی شرقی برای زنان که با عطر آنجل توسط تیری موگلر ارائه گردیدند.

 

عود نعنا هندی

یکی از بهترین روش ها برای استفاده از خواص رایحه نعنا هندی در منزل و محل کار، روشن کردن عود نعنا هندی می باشد.

از قدیم الایام ایرانیان عود را به عنوان خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده هوا می‌سوزاندند و یا با آن بخور می‌گرفتند.

امروزه عودهای مخروطی نعنا هندی و عود شاخه‌ای نعنا هندی و همچنین عود دست ساز نعنا هندی کاربردهای بیشتری دارند.

عودهای مخروطی توسط ژاپنی‌ها در اواخر سال 1800 میلادی عرضه شد.

بمنظور خرید عود نعنا هندی می توانید به قسمت فروشگاه عودآنلاین مراجعه نمائید.

در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه کیفیت عرضه عود نعنا هندی به این ترتیب است:

  1. عودهای دست ساز نعنا هندی
  2. عودهای پایه طبیعی نعنا هندی
  3. عودهای پایه اسانس و صنعتی نعنا هندی

لازم به ذکر است که مرغوبیت عودهای نعنا هندی بسته به کمپانی ساخت آن‌ها متفاوت می‌شود.

عود های صنعتی یا پایه اسانس نعنا هندی فقط جهت خوش‌بو کردن محیط قابل استفاده هستند و به علت وجود گوگرد در ترکیبات ساخت آن‌ها به هیچ عنوان مناسب استفاده در فضای بسته نیستند.

عودهای پایه طبیعی نعنا هندی و عودهای دست ساز نعنا هندی، بدلیل اینکه مواد تشکیل دهنده آن‌ها ریشه و ساقه گیاهان و درختان است باعث پاک‌سازی محیط می شود.