مشخصات رایحه وانیل

دسته بویایی : ادویه جات

مشخصات بو: هر رایحه عطر معروف عمدتا با رایحه ی وانیل همراه بوده و دارای ترکیبی شیرین و آرامش بخش و شبیه به شیرینی کوکی می باشد.

همراه با کهربا، وانیل نت مرجع برای خانواده عطرهای شرقی بوده که معروف ترین نوع کلاسیک آن Shalimar است.

رایحه ی وانیل ساده (ویکتوریا سیکرت، چارلی لایت، TBS وانیلی، Coty وانیلی) در بازار نوجوانان به طور فزاینده ای محبوب شده که موجب افزایش محبوبیت دسته های رایحه خوش می گردد، در حالی که رایحه های پیچیده به طور پیوسته در بخش نیچه Spirituese Double Vanille توسط Guerlain، Tihota Indult، Montale Vanille Absolue به مشام می رسند.

 

تاریخچه رایحه وانیل

رایحه ی وانیل که مدتها پیش در هندوها آسیای میانه شناخته شد، در پی “کشف” آمریكا و جهانی جدید، وانیل به همراه کاکائو قلب افراد صاحب رشته در خوراکی را در سراسر جهان به دست آورد.

مایاها و بعد از آن آزتک ها، وانیل را “tlilxochitl” نامیدند و به طور عمده برای نوشیدنی های شکلاتی سلطنتی خود استفاده کردند. اروپایی ها در قرن هفدهم وانیل را کشف کردند. آنها از آن برای درمان برای بسیاری بیماری ها به دلیل بوی و طعم آن، به عنوان یک افزودنی برای غذا و نوشیدنی استفاده کردند. وانیل، به دلایل زیادی به عنوان داروی تقویت جنسی می باشد.

امروزه همه افراد عطر و طعم وانیل را می دانند، اما عمدتا مصنوعی هستند، زیرا عصاره وانیل واقعی بسیار گران است و تولید آن برای تولید کنندگان سود آور نیست.

 

مشخصات رایحه وانیل

عطر وانیل متشکل از چندین جزء است که اصلی ترین آنها وانیلین و پیپرونال هستند.

وانیل گیاهی رونده است و نوع ارکیده آن، محبوب ترین نوع وانیل بوده که از مکزیک می آید. حدود صد گونه از این گیاه وجود دارد، اما فقط دو محصول تولید گسترده دارد که به دلیل طعم و بوی آن می باشد: وانیل پلین فلیا و وانیلی تاتیینیس.

وانیل پلین فلیا امروزه در هوای گرمسیری، در مکزیک و آمریکای جنوبی، کارائیب، جزایر اقیانوس هند، اندونزی رشد می کند.

وانیلی که در مکزیک رشد می کند، یکی از بهترین هاست، به دلیل اینکه منشا آن در این کشور می باشد، با این حال، تولید انبوه وجود ندارد.

وانیل بوربون از ماداگاسکار، جزیره ای در اقیانوس هند است که به عنوان بزرگترین تولید کننده وانیل شناخته می شود، چون 1000 تن وانیل در سال در جزایر کومورو و جزایر رونیون تولید می شود. همان نوع در آفریقا و اندونزی نیز رشد می کند. این نام بعد از نام سابق جزیره رونیون، بوربون نامگذاری شد که نام آن به افتخار خانه سلطنتی بود. وانیل بوربون همانند وانیلی پلین فلیه است، اما شرایط جدید و متفاوت تولید به طور کلی بر کیفیت مزه و بوی تاثیر می گذارد.

وانیل بوربن دارای عطر و طعمی زیاد است. این نوع از وانیل برای تولید وانیل طبیعی در قالب کریستال تولید شده و در طول فرایند خشک کردن استفاده می شود.

 

نحوه تولید رایحه و اسانس وانیل

تولید وانیل طبیعی یک روند طولانی و گران است. وانیل از غلاف گل وانیل سبز زرد و زرد زیبا تشکیل شده و رشد می کند.

در شرایط طبیعی گلها توسط حشرات گرده افشانی می شوند، اما در کشت و زرع آن به طور دستی انجام می گردد. وانیل سبز به مدت 8-9 ماه بر روی شاخه ها باقی می مانند و پس از برداشت آنها نیم سال طول می کشد تا خشک گردد. در طول فرایند خشک کردن، کریستال های سفید وانیل تولید می شوند.

وانیل تاهیتی در جزایر پلینزی فرانسه (تاهیتی) رشد می کند و یک نوع نادر و گرانقیمت است. طعم و مزه آن در مقایسه با وانیل پلین فلیا، کمتر بوده اما عطری قوی تردارد. این نوع وانیل حاوی وانیلین کمتر و هلیوتروپین بیشتر است که باعث می شود رایحه ای میوه ای تر داشته باشد.

وانیل فرانسوی که می تواند در میان اجزای رایحه ها یافت شود نوع خاصی از وانیل نیست، اما از لحاظ کیفیت، طعم و مزه آن واقعی (همانند وانیل طبیعی) و زیاد می باشد. این نام از دستور غذای فرانسوی گرفته شده است.

 

عود وانیل

یکی از بهترین روش ها برای استفاده از خواص رایحه وانیل در منزل و محل کار، روشن کردن عود وانیل می باشد.

از قدیم الایام ایرانیان عود را به عنوان خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده هوا می‌سوزاندند و یا با آن بخور می‌گرفتند.

امروزه عودهای مخروطی وانیل و عود شاخه‌ای وانیل و همچنین عود دست ساز وانیل کاربردهای بیشتری دارند.

عودهای مخروطی توسط ژاپنی‌ها در اواخر سال 1800 میلادی عرضه شد.

بمنظور خرید عود وانیل می توانید به قسمت فروشگاه عودآنلاین مراجعه نمائید.

در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه کیفیت عرضه عود وانیل به این ترتیب است:

  1. عودهای دست ساز وانیل
  2. عودهای پایه طبیعی وانیل
  3. عودهای پایه اسانس و صنعتی وانیل

لازم به ذکر است که مرغوبیت عودهای وانیل بسته به کمپانی ساخت آن‌ها متفاوت می‌شود.

عود های صنعتی یا پایه اسانس وانیل فقط جهت خوش‌بو کردن محیط قابل استفاده هستند و به علت وجود گوگرد در ترکیبات ساخت آن‌ها به هیچ عنوان مناسب استفاده در فضای بسته نیستند.

عودهای پایه طبیعی وانیل و عودهای دست ساز وانیل، بدلیل اینکه مواد تشکیل دهنده آن‌ها ریشه و ساقه گیاهان و درختان است باعث پاک‌سازی محیط می شود.