مشخصات رایحه عود چای

دسته بویایی : گیاهان، گیاهان دارویی، گیاهان آرامش بخش

هنگامی که احساس خستگی می کنید و انرژی ندارید، یک فنجان چای به شما کمک می کند تا در یک لحظه جانی تازه و انرژی فوری بگیرید.

معمولا، افراد به عطر، طعم و مزه ی چای وابسته هستند. آنها زمانی را برای یک فنجان چای روزانه خود تنظیم کرده اند که به عنوان “زمان چای” شناخته شده است.

همچنین، چای نوشیدنی صبحانه (چای بعد از خواب) برای تقریبا دو سوم جمعیت جهان روزانه می باشد.

در آب و هوای دلپذیر، شما می توانید با افراد از یک فنجان چای همراه با تنقلات دیگر لذت ببرید.

در واقع، این به عنوان یک قاعده فرهنگی بسیار محبوب است که با چای از مهمانان و بازدیدکنندگان به جای نوشیدنی های الکلی در هند پذیرایی کنند.

چای یکی از نوشابه های حاوی کافئین غیر الکلی است که در سراسر جهان استفاده می شود و بیشتر به عنوان یک نوشیدنی سالم شناخته شده است.

چیدن برگ های چای. کاشت درختان سایه دار در باغ چای برای حفاظت از گیاهان چای در دمای بالاتر

بازدید از مزارع چای با فرش بی پایان سبز، واقعا حیرت انگیز است. اکثریت کارخانه های چای در داخل مزارع چای هیماچال پــِرادش واقع شده اند و طراوت چای به همین خاطر است.

فرایند تولید چای مجموعه ای از روش ها و فرایندها می باشد.

این فرایند با جمع آوری برگ چای در مزارع چای آغاز می شود و کارکنان زن سبد های پر از برگ چای را روی سر می گذرانند و با تولید چای نهایی به پایان می رسد.

گیاه شناسی
چای (Camellia sinensis L.) متعلق به خانواده Theaceae است. این گونه از سه هیبرید طبیعی تشکیل شده است. آن ها عبارتند از:

(1) C. sinensis یا نوع چینی دارای بزرگترین برگ

(2) C. assamica یا نوعی با کوچکترین برگ

(3) C. assamica sub spp lasiocalyx (Planchon ex Watt.) نوع کامبو یا جنوبی دارای برگ های متوسط

چای گیاه همیشه سبز، چند ساله، با گرده افشانی بوده و به طور طبیعی تا ارتفاع 15 متر رشد می کند. با این حال، تحت شرایط کشت، ارتفاع بوته ی چای گاهی به 60-100 سانتی متر می رسد و برگ های چای برای بیش از 100 سال قابل نگهداری هستند. برگ ها یک در میان، بیضوی، مستطیل، 4-30 x 1.5-10 سانتی متر، (نازک) چرمی، دندانه دار، نوک تیز و جوان ترها ریز هستند. برگ های، sinensis نسبتا چرمی و سفت و محکم، سبز تیره، 4-7 سانتیمتر طول، با سطح مات و رگه های حاشیه ای نامنظم می باشند ، در حالی که برگ های var. assamica نرم تر، سبز روشن تر، با 15-20 سانتی متر طول، اغلب بیشتر آویزان بوده و سطح براقی دارند. گل ها به رنگ سفید و به صورت جداگانه و یا به صورت جفت در زیر پایه ها رشد می کنند. میوه ها سبز با 2-3 دانه هستند.
پیشنه تاریخی

جالب توجه است که این گیاه فوق العاده به عنوان یک گیاه دارویی به جای یک نوشیدنی شناخته شد. با وجود افسانه ها ، در قرن چهارم بعد از میلاد مسیح، “Shen Nung” (از چین)، اولین فردی است که چای را نوشید. با این حال، این نظریه هیچ استنادی ندارد. بر طبق برخی مدارک معتبر دیگر، چای از طریق سلسله هان (202 قبل از میلاد مسیح تا 220 بعد از میلاد مسیح ) به عنوان یک گیاه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. پس از انحلال سلسله هان، چین با 370 سال حکومت با سلسله های مختلف ، با شش سلسله شناخته شد. از این شش سلسله ، چهار سلسله تانگ، سلسله سون، سلسله مینگ و سلسله چینگ است. در طول دوره تانگ، چای در سراسر چین به عنوان یک نوشیدنی محبوب گسترش یافت. اشرافیت نوشیدن چای را به شکل هنری افزایش داد.

در هند در طول سال 1774، وارن هاستینگز، دانه های چینی را به جورج ببل در بوتان فرستاد تا در آنجا کاشته شوند. اما به نظر نمی رسد چیزی از این آزمایش به دست آمده باشد. در سال 1776، از سر جوزف بنکس، گیاه شناس بزرگ انگلیسی، خواسته شد تا مجموعه ای از یادداشت ها را تهیه کرده و او کشت چای در هند را نیز گنجاند. در سال 1780، رابرت کید، کاشت چای در هند را با دانه ها آزمایش کرد که از چین آمده بودند. چند دهه بعد از آن Robrt Bruce در سال 1823 گیاهان چای را در ویلای Upper Brahmaputra کشف کرد. در ماه می 1838، اولین چای هند از آشام برای فروش عمومی به انگلیس فرستاده شد.

در بسیاری از مناطق هند، چای رشد می کند. این مناطق از لحاظ جغرافیایی جدا شده و در نتیجه انواع چای در سبک، طعم و عطر تولید می کنند. این مناطق شامل Darjeeling، Assam، Nilgiri، Kerala، Karnataka، Himachal Pradesh، Uttaranchal، Sikkim، Orissa، Bihar، Arunachal Pradesh، Tripura، Manipur، Nagaland، Mizoram و Meghalaya و در مناطق دشت مجاور Dooars و Terai از بنگال غربی و از این مناطق تنها سه منطقه دارجلینگ، آسام و ارگ لری ، مناطق اصلی تولید چای هند هستند.

در Himachal Pradesh عمدتا در دره Kangra و منطقه Palampur، چای Orthodox تولید می شود. بسیاری از باغ های چای تحت مالکیت خصوصی و همچنین سازمان CSIR شورای تحقیقات علمی و صنعتی هستند.

انواع چای

برگ های سبز از بوته های چای چیده شده و از طریق یک سری فرایندهای تولید “چای” در کارخانه های چای تولید می شوند. چای تولید شده به دو نوع تقسیم می شود. چای سیاه و چای سبز.

چای سبز از چای سیاه متفاوت است چرا که تخمیر برگ های سبز در تولید چای سبز انجام می گیرد.

چای سیاه هم اکنون دارای دو نوع است. چای ارتدکس و چای CTC . چای های ارتدکس با کمک یک غلتک ارتدوکس در فرآیند خرد کردن ساخته می شوند در حالیکه CTC / Rotervan در روند خرد کردن و تولید چای CTC استفاده می گردد. “CTC” به معنای “خرد کردن ” است.

نمونه ای از چای ارتدکس (بالا)

به غیر از ارتدکس، CTC و چای سبز، یک نوع دیگر که به عنوان “چای فوری” شناخته می شود نیز در هند و چند کشور تولید کننده چای دیگر مانند کنیا و سریلانکا تولید می گردد. کارخانه هایی فقط برای تولید چای فوری جداگانه بوده و به عنوان یک کارخانه چای فوری شناخته می شوند. روش تولید چای فوری متفاوت است – مواد خام مورد استفاده برای تولید چای فوری، چای سبز و / یا ضایعات چای هستند. تولید چای فوری در هند از سال 1960 آغاز شده است.

درجه بندی انواع چای (بالا)

چای اولانگ نوع دیگری از چای است که به شیوه ای متفاوت ساخته شده است. این محصول به روش منحصر به فردی از جمله خشک شدن تحت خورشید قوی و اکسیداسیون قبل از خرد شدن تولید می شود. چای سنتی اولانگ در یک نوع خاصی از قوری شناخته شده به عنوان Gaiwan دم می شود و جرعه نهایی ممکن است با توجه به طول زمان دم کشیدن متفاوتباشد.

کیفیت چای

دانشمندان موسسه فن آوری بیولوژیکی هیمالیا (IHBT)، پالامپور، Himachal Pradesh یک موسسه پیشرو در تحقیق و توسعه چای می گوید که کیفیت چای شامل ویژگی های داخلی و خارجی مانند عطر و طعم، گیرایی، رنگ ، تازگی و نوع برگ می باشد. کیفیت چای ممکن است از باغ تا باغ، منطقه به منطقه متفاوت باشد و به برگ چای و در زمان های مختلف در یک باغ خاص بستگی دارد. برگ چای سبز متعلق به گونه Camellia sinensis دارای عطر طبیعی است. تولید کنندگان چای تا آنجا که امکان دارد، عطر طبیعی چای ساخته شده را حفظ می کنند. کیفیت چای در درجه اول بر خصوصیات و ترکیبات شیمیایی برگ خرد شده بستگی دارد و نیز نوع بوته، شرایط رشد و نوع برگ های خرد شده مانند درشت و ریز و غیره و تنها پردازش دقیق و مناسب و پتانسیل برگ سبز مهم هستند.

رنگ برگ

رنگ خاکستری برگ چای مطلوب نیست زیرا نشان دهنده تولید ناقص است. این نقش مهمی در خواص چای دارد. اگر وجود نداشته باشد، چای مناسب نوشیدن نیست. از سوی دیگر، ظاهر قهوه ای اغلب چای ها بسیار اجتناب ناپذیر است. دلیل این امر رشد تارهایی در ساقه ای بوده که برای تولید چیده شده است. برگ دوم ممکن است مقدار کمی تار داشته باشد که ظاهر طلایی ایجاد می کند، اما به رنگ قهوه ای تغییر خواهد کرد. در طی حرارت این تار روی برگ قرار می گیرد و به شکل برگ قهوه ای ظاهر می شود.

ترکیبات شیمیایی چای

اجزای اصلی برگ چای متعلق به گروه پلی فنولی هستند که به ترتیب 25 تا 35 درصد وزن خشک می باشند. پلی فنولها در چای عمدتا شامل شش گروه ترکیبات یعنی فلاوانول ها، هیدروکسیل ، آنتوسیانین ها، فلاون ها، و اسید های فنولی هستند. این ترکیبات به تلخی، غلظت و عطر و طعم چای کمک می کنند. چای حاوی فلاوانول ، عمدتا کامفرول، کوئرستین و میریسیتین می باشد. در چای سیاه، اکسیداسیون پلی فنولها در طول فرایند منجر به تشکیل کاتکینها و مجتمع های اسید گالیک مانند تئوفیلین و تئوبرومین ، اسید تیفلاوینیک و پلیمرهای پروانتوسیانیدین می شود. چای حاوی اسید آمینه بوده و 50٪ آن اسیدهای آمینه است. کلروفیل، کاروتینوئید، لیپیدها و ترکیبات فرار جزء اصلی پروتئین چای نیستند، اما آنها نقش مهمی در عطر دارند.

محدوده دما و رنج pH برای کشت

دما برچای با تاثیر بر میزان فتوسنتز و کنترل رشد و رطوبت اثر خواهد داشت . به طور کلی دمای محیط در دمای 13 درجه سانتیگراد و 28-32 درجه سانتیگراد برای رشد چای مفید است. حداکثر دمای محیط بالای 32 درجه سانتیگراد برای فتوسنتز بهینه مطلوب نیست.

رشد برگ ها از ماه مارس با افزایش دما شروع می شود. با این حال، رطوبت زمستانی نتیجه تعامل یک روز کوتاه و دمای پایین است. چای به خوبی در زمین های در ارتفاع رشد می کند، خاک هایی خوب با عمق مناسب، pH اسیدی در محدوده 4.5 تا 5.5 که بیش از 2 درصد مواد آلی دارند. دستور العمل های چای با شیر در هند نیاز به برخی خلاقیت ها دارد.

در هند، تمام چای ها “چای” نامیده می شود. شایعترین روش درست کردن چای در هند شامل ریختن برگ چای (معمولا CTC ) در یک قوری آب جوش است و بعد از چند دقیقه شیر و شکر را اضافه می کنند و وقتی شیر جوش آمد از روی حرارت برداشته و داخل قوری دیگری می ریزنند.

چای های هندی که توسط chai wallahs به فروش می رسند در ایستگاه های قطار معمولا به این شکل ساخته می شوند و بسیار غلیظ ، شیری و شیرین هستند. از فنجان گلی بدون لعاب برای پذیرایی با این چای استفاده می شود و بعد از نوشیدن از قطار به بیرون پرتاب می شود، هنگامی که قطار در حال حرکت می باشد. طرز تهیه ی Masala Chai همانند دستور العمل چای بالا است، اما ادویه جات دیگری مانند زنجبیل، دارچین، فلفل سیاه و غیره نیز به آن افزوده می گردد.

بسیاری از خانواده ها در هند دستور العمل های خاص خود را دارند و ادویه جات تازه را در خانه آسیاب می کنند. چای Latte معمولا چای سیاه قوی با شیر و شکر و همچنین شربت های طعم دهنده مانند بادام و وانیل مخلوط می شود.

 

عود چای

یکی از بهترین روش ها برای استفاده از خواص رایحه چای در منزل و محل کار، روشن کردن عود چای می باشد.

از قدیم الایام ایرانیان عود را به عنوان خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده هوا می‌سوزاندند و یا با آن بخور می‌گرفتند.

امروزه عودهای مخروطی چای و عود شاخه‌ای چای و همچنین عود دست ساز چای کاربردهای بیشتری دارند.

عودهای مخروطی توسط ژاپنی‌ها در اواخر سال 1800 میلادی عرضه شد.

بمنظور خرید عود چای می توانید به قسمت فروشگاه عودآنلاین مراجعه نمائید.

در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه کیفیت عرضه عود چای به این ترتیب است:

  1. عودهای دست ساز چای
  2. عودهای پایه طبیعی چای
  3. عودهای پایه اسانس و صنعتی چای

لازم به ذکر است که مرغوبیت عودهای چای بسته به کمپانی ساخت آن‌ها متفاوت می‌شود.

عود های صنعتی یا پایه اسانس چای فقط جهت خوش‌بو کردن محیط قابل استفاده هستند و به علت وجود گوگرد در ترکیبات ساخت آن‌ها به هیچ عنوان مناسب استفاده در فضای بسته نیستند.

عودهای پایه طبیعی چای و عودهای دست ساز چای، بدلیل اینکه مواد تشکیل دهنده آن‌ها ریشه و ساقه گیاهان و درختان است باعث پاک‌سازی محیط می شود.