مشخصات رایحه عود لوندر اسطوخودوس

دسته بویایی : گل

مشخصات بوی: نتی معطر، دارویی و شیرین دارد.

اسطوخودوس یک گیاه گلدار در خانواده نعناعیان است که بومی مناطق کوهستانی مدیترانه ای بوده معمولا در مناطق آفتابی و سنگی رشد می کند. امروزه در سراسر جنوب اروپا، استرالیا و ایالات متحده پرورش داده شده و شاخه های چوب دار آن با برگ های باریک خاکستری سبز و گل های بنفش کوچک شناخته شده اند که بوی قوی و آرامش بخش آنها زبانزد همگان است.

کلمه انگلیسی “اسطوخدوس” احتمالا از لاتین “lavare” به معنای “شستن” است. منشاء نام مدرن به سنت باستان از استفاده از اسطوخدوس در روغن های معطر برای حمام کردن اشاره دارد، همانطور که در زمان امپراتوری روم انجام می گردید. یکی دیگر از تفسیر های نام انگلیسی این گیاه از کلمه Livendula نام لاتین برای رنگ قرمز یا آبی است و اشاره ای قوی به گل های بنفش اسطوخودوس دارد.

از زمان های قدیم، اسطوخدوس به عنوان یک درمان طبیعی در گیاهان و آروماتراپی مورد استفاده قرار گرفته است. مردم از پرکردن بالش با اسطوخدوس، برای ترویج خواب شبانه و رفع کابوس های شبانه استفاده می کردند.

این گیاه همچنین برای بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و تحریکات معده کاربرد دارد. در طول جنگ جهانی اول، اسانس اسطوخودوس برای ضدعفونی سطوح در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که بسیاری از دستورالعمل های محلی از اسطوخودوس به یک درمان عالی برای نیش حشرات و سوختگی اشاره می کنند.

این گیاه دوست داشتنی همچنین آشپزی کاربرد داشته و عطر و طعم گل به شیرینی و اکثر غذاها می افزاید. شربت اسطوخدوس و جوانه های اسطوخودوس خشک شده برای ساخت مارمالاد اسطوخدوس استفاده می شود، در حالی که عسل مونوفالال با کیفیت بالا از شهد اسطوخدوس، یکی از لذت برانگیز ترین مواد غذایی است.

 

کاربرد رایحه و اسانس لوندر اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس به طور گسترده ای در تولید عطر و محصولات مراقبت از بدن استفاده می شود. اسانس اسطوخودوس با توجه به نوع آن می تواند عطر بسیار شیرین و شفافی را داشته باشد.

برای مثال، اسطوخدوس فرانسوی (Lavandula angustifolia) دارای عطر گل شیرین است، در حالی که اسطوخدوس هلندی (Lavandula intermedia) حاوی مقادیر بالایی از کافور و ترپنهای دیگر است که دارای بوی بسیار معطر و شدید هستند.

روغن اسانس استخراج شده از Lavandula intermedia به نام لاواندین نامگذاری شده است. این اسطوخودوس ترکیبی دارای خواص شیمیایی و درمانی کاملا متفاوت است، حتی اگر در مورد عطرها برای نت های با طروات و خوشبو استفاده شود.

 

روش تهیه اسانس لوندر اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس با تقطیر سنبله های گل به دست می آید. روغن آن با کیفیت عالی در فرانسه تولید می شود، در حالیکه Lavandula angustifolia به طور طبیعی تا ارتفاع 600-1500 متر رشد می کند.

فرایند تقطیر معمولا در کارخانه های تولیدی کوچک محلی وجود دارد که سالانه حدود 100 تن روغن اسطوخدوس خام را تولید می کنند. این روغن در رایحه های تازه، شیرین، گل ها و مخصوصا در انواع فورچرهای عطر مورد استفاده قرار می گیرد که به خاطر اسانس های گیاهی اسطوخودوس و پایه گل سنگ متمایز هستند.

اسانس اسطوخودوس به صورت خالص مایعی بی رنگ و یا رنگ زرد کمرنگ است، اما بوی دقیق آن بسته به منبع اسطوخودوس، ارتفاعی که در آن رشد می کند و تکنیک های تقطیر بسیار متفاوت است.

روغن اسطوخودوس خالص، سبز و غنی از بو است، دارای بوی مشخص گیاهی بوده که یادآور عطر و بوی طبیعی گل های اسطوخودوس می باشد. این روغن خالص شیرین تر از روغن اسانس است و عطر آن نسبت به ترکیبات چوبدار، شاداب و آرامش بخش است. درست مثل اسانس اسطوخدوس، آن یک ترکیب خوب بویایی با مرکبات، و به خصوص ترنج، گل سنگ، پچولی، کاج، رزماری، نارولی، شکوفه ی بهار نارنج می سازد.

توجه داشته باشید اسطوخودوس که معمولا در تولید ادکلن و عطر برای مردان استفاده می شود پایه ی خوشبویی برخی از ترکیبات معطر برجسته ترین مانند آزارو هوم پور از سال 1978 و هوگو از سال 2010 می باشد. اسطوخودوس به عنوان نت اصلی عطر سلطنتی اسکاتلندی و اسطوخودوس انگلیسی توسط کریدو آتکیسونز می باشد.

 

عود لوندر اسطوخودوس

یکی از بهترین روش ها برای استفاده از خواص رایحه لوندر اسطوخودوس در منزل و محل کار، روشن کردن عود لوندر اسطوخودوس می باشد.

از قدیم الایام ایرانیان عود را به عنوان خوشبوکننده و ضدعفونی‌کننده هوا می‌سوزاندند و یا با آن بخور می‌گرفتند.

امروزه عودهای مخروطی لوندر اسطوخودوس و عود شاخه‌ای لوندر اسطوخودوس و همچنین عود دست ساز لوندر اسطوخودوس کاربردهای بیشتری دارند.

عودهای مخروطی توسط ژاپنی‌ها در اواخر سال 1800 میلادی عرضه شد.

بمنظور خرید عود لوندر اسطوخودوس می توانید به قسمت فروشگاه عودآنلاین مراجعه نمائید.

در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه کیفیت عرضه عود لوندر اسطوخودوس به این ترتیب است:

  1. عودهای دست ساز لوندر اسطوخودوس
  2. عودهای پایه طبیعی لوندر اسطوخودوس
  3. عودهای پایه اسانس و صنعتی لوندر اسطوخودوس

لازم به ذکر است که مرغوبیت عودهای لوندر اسطوخودوس بسته به کمپانی ساخت آن‌ها متفاوت می‌شود.

عود های صنعتی یا پایه اسانس لوندر اسطوخودوس فقط جهت خوش‌بو کردن محیط قابل استفاده هستند و به علت وجود گوگرد در ترکیبات ساخت آن‌ها به هیچ عنوان مناسب استفاده در فضای بسته نیستند.

عودهای پایه طبیعی لوندر اسطوخودوس و عودهای دست ساز لوندر اسطوخودوس، بدلیل اینکه مواد تشکیل دهنده آن‌ها ریشه و ساقه گیاهان و درختان است باعث پاک‌سازی محیط می شود.