صندل چیست؟

صندل، یکی از درختان خوشبوی جنس صندل و نوعی متمایز از گونه درختی به نام سانتالوم می‌باشد. گونه‌های این درخت در نپال، جنوب هند، سریلانکا، هاوایی، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و استرالیا یافت می‌شود.

از چوب صندل هم به‌عنوان ماده خوشبوکننده و هم در نجاری استفاده می‌شود.

در هند معابدی از چوب صندل ساخته شده که بعد از گذشت قرنها عطروبوی خود را حفظ کرده‌اند.

جعبه‌های جواهرات، بادبزن‌های دستی و چوب بری‌های زیبا هنوز در قسمت‌هایی از آسیا بخصوص در هند از چوب صندل ساخته می‌شوند.

از چوب درخت صندل 40 تا 80 ساله روغن چوب صندل که به رنگ زرد یا طلایی است تهیه می شود، درختانی که سن بیشتری داشته باشند، روغن خوشبو تری دارند.

یکی از عمده دلایلی که نام این درخت را چوب صندل گذشته اند، این است که از تنه این درختان در ساخت صندل های بومی آسیایی استفاده می شود.

تنه این درختان دارای بوی خوبی نیز می باشد و به همین دلیل فعالان صنعت عطر سازی نیز به این درخت علاقه دارند.

علاوه بر این، روغن چوب صندل هم یکی از داروهای مهم گیاهی در طب سنتی آسیای جنوب شرقی به شمار می رود.

عود چوب صندل، با نام های دیگری نظیر عود صندل، عود Sandal، عود چندن (چاندان)، عود خوشبو Chandan، عود چوب صندل، عود صندل وود، عود SandalWood و یا عود دست ساز sandalwood به فروش می رسد.

 

رایحه چوب صندل / صندل

دسته بویایی : چوب و مشک

مشخصات بو: چوب شرقی، شیری، نرم، محکم که دارای عطر و بوی دلپذیر است.

از چوب صندل در هند بیشترین و بهترین استفاده ها شده و در حال حاضر به دلیل کمبود مواد طبیعی و به دلیل انقراض عطرها تا حد زیادی کاهش یافته است (این گونه برداشت محافظت شده دارد، زیرا در معرض خطر می باشد ).

چوب صندل استرالیا و چوب صندل Caledonian ، گونه های مختلف با مشخصات بوی تند می باشد.

روغن صندل دارای یک رایحه شیرین و چوب است و یکی از ارزشمند ترین مواد تشکیل دهنده آن می باشد.

چوب صندل از درخت صندل به دست می آید. چوب صندل زرد رنگ بوده و همچنین دارای دانه های ریز می باشد.

صندل برای مدت طولانی عطر خود را حفظ می کند. چوب صندل برای عطر، حکاکی، پزشکی و مراسم مذهبی ارزشمند است.

این ترکیب در آماده سازی انواع ترکیبات عطر به ویژه عطرهای هندی مانند حنا، گلاب، یاس استفاده می شود و اسانس های طبیعی از تقطیر چوب صندل حاصل می شوند.

یکی از روش های بهره بردن از رایحه و بوی چوب صندل، استفاده از عود چوب صندل و خصوصاً عود دست ساز چوب صندل می باشد. توجه داشته باشید که عود چوب صندل، با نام های دیگری نظیر عود صندل، عود Sandal، عود چندن (چاندان)، عود خوشبو Chandan، عود چوب صندل، عود صندل وود، عود SandalWood و یا عود دست ساز sandalwood به فروش می رسد.

 

پیشینه و تاریخچه استفاده از چوب صندل

در هند، مردم اعتقاد داشتند که موریانه ها هرگز به چوب صندل حمله نمی کنند. به همین دلیل، آنها آن را یک نماد حیاتی دانسته اند. چوب صندل از زمان پیش از تاریخ بوده و بخشی از سنت های مذهبی و معنوی هند بوده و به طور موثر به عنوان یک طب سنتی از زمان های قدیم استفاده شده است.

نامهای متداول چوب صندل

چوب صندل، چوب صندل هند، چوب صندل معطر، صندل چوب سفید

نام گیاه شناسی: صندل سفید

گروه: خانواده صندل

منشاء: هند، اندونزی، سیلان، استرالیا، جزایر اقیانوس آرام و غیره. بهترین کیفیت صندل از جنگل های هند و بیشتر از کارناتاکا، میسور، تامیل نادو، کرالا و آندرا پرادش می باشد.

نوع گیاه: چوب

روش استخراج: تقطیر

رنگ: نارنجی طلایی با رنگ قهوه ای

پایداری: متوسط تا زیاد

پایه ی عطر

قدرت عطر: متوسط

استفاده از چوب صندل به 4000 سال پیش و هند، مصر، یونان و رم می رسد. بسیاری از معابد و سازه ها از صندل ساخته شده اند. در مصر، مردم آن را برای شستشوی بدن استفاده می کردند.

چوب صندل دارای رایحه ای خوش می باشد. روغن آن دارای رایحه ی چوب بوده و ماندگار می باشد و رنگ آن زرد و طلایی کمرنگ است.

عود چوب صندل، با نام های دیگری نظیر عود صندل، عود Sandal، عود چندن (چاندان)، عود خوشبو Chandan، عود چوب صندل، عود صندل وود، عود SandalWood و یا عود دست ساز sandalwood به فروش می رسد.

زیستگاه چوب صندل

درخت صندل بومی مناطق کوهستانی جنوب هند و مجمع الجزایر مالایی است.

زیست شناسان، این درخت را بعنوان بومی در جنوب شرقی آسیا توصیف می کنند و توسط تجار وارد هند شده اند. حدود 90 درصد از تولید جهانی چوب صندل از هند است.

گیاه شناسی چوب صندل

درخت صندل یک درخت همیشه سبز کوچک بوده که ارتفاع آن 18 متر و عرض 2.4 متر است و شاخه های سفت و محکم دارد. این درخت به بلوغ کامل خود در 60 تا 80 سال می رسد، یعنی زمانی که مرکز تنه (چوب قلع) به بالاترین مقدار روغن خود برسد.

چوب صندل سفید و بی بو بوده در حالی که چوب قلع قهوه ای مایل به قهوه ای و به شدت تشنه است.

برگها 3.5 تا 4 سانتیمتر طول دارند، بیضوی، نازک و لبه دار هستند و دارای گل خوشه ای و دوجنسی به رنگ بنفش با قهوه ای است. 4 پرچم دور از هم دارد. درختان صندل تقریبا به طور انحصاری در جنگل های کارناتاکا، تامیل نادو، کرالا و آندرا پرادش (هندوستان)، جزایر تیمور، اندونزی و غیره رشد می کنند. درخت صندل را قطع نمی کنند، اما در فصل بارانی از ریشه درمی آورند و دارای اسانس گرانبها است. بهترین کیفیت روغن متعلق به استان هندی ماسور و تامیل نادو می آید.

چوب صندل به خوبی با اکثر روغنها مانند میخک ، اسطوخودوس، شمعدانی، نعناع هندی، یاسمن، بنزن، ترنج، مریم گلی، گشنیز، سرو، زعفران، کندر، صمغ، لیمو، فلفل سیاه و نعناع ترکیب ترکیب می شود.

ترکیبات شیمیایی چوب صندل

چوب صندل حاوی 80 تا 90 درصد الکلهای ترپنوئید شامل A و سینتول B 67 % که از دو کربن سوزوکرپنیک اصلی تشکیل شده است و دارای اسانس سنتلیک و ترستآنتالیک، آلدهید، پتروکارپین و هیدروکربن ها، ایزوالریک آلدهید، سانتون می باشد.

استخراج

روغن چوب صندل با استفاده از تقطیر چوب پودری خیس شده در آب برای حدود 48 ساعت بدست می آید. تقطیر با فشار بخار 1.4-2.8 کیلوگرم / cm2 برای 48-75 ساعت انجام می شود. محتوای روغن حدود 10 درصد از ریشه ها و 1.5 تا 2 درصد مخلوطی از چوب می باشد.

عطر چوب صندل

عطر چوب صندل دارای خواص آرامش بخش است و همچنین باعث کاهش استرس و ایجاد خواب آرام می شود. این عطر قوای جنسی را افزایش می دهد. روغن چوب صندل پایه ی عطر است. عطر چوب صندل بسیار طبیعی است و با رایحه های دیگر چوب ها متفاوت است.

در نسبت های کوچکتر برای افزایش رایحه ی سایر عطرها عالی می باشد. روغن چوب صندل به طور گسترده ای در صنعت لوازم آرایشی استفاده می شود و گران است.

کاربرد عطر چوب صندل

چوب صندل در سیستم های پزشکی سنتی مانند طب چینی و علم شفا در هند کاربرد دارد که به عنوان آیورودا شناخته می شود.

چوب صندل معمولا برای لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود، که برای پوست های خشک، ترک خورده و آکنه مفید است. این مناسب برای تمام انواع پوست بوده و غیر سمی است.

استفاده معنوی از چوب صندل

چوب صندل در شیوه های مختلف در سنت های مذهبی هند استفاده می شود.

این برای مراقبه و آرامش و تمرکز ذهن انسان مفید است. این به عنوان بخور در معابد و محراب شخصی برای یادآوری ما از عرصه های معطر آسمان ها استفاده می شود.

هنگامی که چوب صندل فراوانتر بود، چوب برای ساخت بخش هایی از معابد استفاده شد.

قطره های روغن چوب صندل می تواند بر روی پیشانی و یا بین ابروها قبل از آغاز مراسم مالیده شود.

به این ترتیب، آن مرحله ای تنظیم کرده و ذهن را آماده نموده تا سفر درونی خود را آغاز کند. این روغن همچنین برای مدیتیشن استفاده می شود.

چوب صندل به عنوان یک چوب برای حکاکی بسیار ارزشمند است و همچنین برای ساخت سوغات و موارد دیگر که نیاز به کار خوب دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

در هند، چوب صندل به خصوص برای اسباب بازی استفاده می شود؛ چوب به طور عمده از برش ها و درختان نابالغ به دست می آید.

خاک اره ی چوب قهوه ای که برای تقطیر تهیه شده ، به اندازه کافی ارزشمند است .

 

فواید و خواص چوب صندل چیست؟

چوب صندل و روغن آن در طب چینی کاربرد درمانی فراوانی دارد از جمله درمان ناراحتی های گوارشی، سرفه، ناراحتی گلو، اضطراب و افسردگی، در بهداشت پوست نیز برای برطرف کردن خشکی، ترک پوست، جوش‌های ریز و آکنه، از آن استفاده می‌شود.

پودر چوب صندل یک ماده طبیعی است که به شیوه‌های مختلفی برای درمان و زیباسازی پوست استفاده می‌شود.

1. ضد عفونی کننده طبیعی

چوب ویژه ای است ،که به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و همچنین ویژگی های ضد میکروبی اش ،شناخته شده است که به طور موثر، به درمان و سلامت پوست کمک می کند.

2. مرطوب کنندگی پوست

چوب صندل، به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی اش به مبارزه با خشکی پوست می پردازد به همین دلیل، یک جز موثر در لوسیون ها و کرم هایی است، که با خشکی پوستی مبارزه می کنند و به سلول های پوستی که به رطوبت نیاز دارند، رطوبت می بخشد و به این صورت، پوست جوان، نرم و درخشان می شود چوب صندل، بدون ایجاد آکنه، پوست را مرطوب سازی می کند.

3. خاصیت ضد پیری

چوب صندل، به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند، که گردش خون را در پوست تقویت می کند بدین معنی، که پوست با مواد مغذی تغذیه میشود و مواد زائد متابولیسمی به آن سپرده میشوند تا دفع شوند.

4. کاهش آکنه

پودرهای ساخته شده از چوب صندل، برای مدت زمان طولانی است، که برای مقابله با آکنه در نوجوانان و همچنین بزرگسالان، استفاده می شود.

5.درمان بیماری های چشمی

چوب صندل، هنگام ترکیب با عصاره گیاهان دارویی مانند نئم، برینگگر، نیرگندی، سوفاهاناانا، پرنوراوا، ساتاپاتری و مادو مخلوط می شود، ترکیبی تولید می کند، که اغلب در آیورودا برای جلوگیری از اختلالات چشمی، مانند خطای انکساری و آب مروارید استفاده می شود.

6. بهبود زخم

مطابق با یک مطالعه، چوب صندل، می تواند زخم ها را به طور موثری بهبود بخشد آزمایشات انجام شده در این تحقیق نشان داد، که استفاده از عصاره چوب صندل می تواند باعث کنترل توسعه ایجاد زخم شود.

7. کاهش استرس و فشار خون بالا

روغن استخراج شده از چوب صندل ،ممکن است در آروماتراپی برای مقابله با فشار خون بالا و همچنین کاهش استرس، استفاده شود محتویات این روغن، ممکن است به مغز کمک کند تا سروتونین تولید کند، که باعث افزایش حس مثبت و ایجاد احساس شادی و رضایت می شود.

8. آرام کردن اعصاب و عضلات

چوب صندل، به عنوان یک عامل ضد اسپاسم عمل می کند ،که به آرام کردن اعصاب، عضلات و رگ های خونی کمک می کند هر زمان که روغن چوب صندل به طور منظم استفاده شود، می تواند از انقباض عضلات و اسپاسم آنها،جلوگیری کند.

9. جلوگیری از، از دست دادن دندان های طبیعی

روغن چوب صندل، دارای ویژگی قابض و سخت کننده است که در استحکام بخشیدن به لثه ها بسیار مفید است علاوه بر این، کمک می کند تا دندان های طبیعی حفظ شوند.

10. جلوگیری از بوی بدن

چوب صندل، به عنوان یک عنصر مهم برای صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد دئودورانت ها و عطرهای تولید شده از چوب صندل، می تواند به شما در مبارزه با بوی بد کمک کند و ساعت ها شما را تازه و خوشبو نگه دارد.

11. کمک به تعادل رنگ پوست

خمیر چوب صندل، به خوبی برای حتی بهتر شدن تن رنگی پوست کار می کند ضمناً استفاده از خمیر چوب صندل نیز، برای جلوگیری از برنزه شدن و تیره شدن پوست ،بسیار مفید است.

12. تسکین خارش

بسیاری از مردم، با مشکل خارش پوستی مواجه هستند، این امر موجب می شود که پوست هر روز و پس از خاراندن، خراشیده شود. خاصیت خنک کنندگی و همچنین ضد میکروبی چوب صندل، کمک می کند تا پوست را آرام کنید و همچنین سایش های کوچک را بهبود دهد پودر چوب صندل ،همراه با یک قاشق چای خوری آب لیمو ،باعث کاهش تحریکات پوست و آلرژی ها می شود.

13. بازسازی پوست آفتاب سوخته

چوب صندل، به پوست آفتاب سوخته کمک می کند تا به رنگ قبلی خود بازگردد بسیاری افراد، از آفتاب سوختگی رنج می برند، پس اگر میخواهند که پوستشان را ، برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بدهند، قبل از آفتاب گرفتن، چوب صندل را مانند یک کرم استفاده کنند، تا از بروز مشکلات سوختگی احتمالی جلوگیری شود.

14. چوب صندل ، برای درخشش و نرمی پوست

15. جلوگیری از عرق با چوب صندل

آیا از عرق کردن، بیش از حد رنج می برید؟ از خمیر چوب صندل و گلاب در مناطق تولید کننده عرق بزنید و راحت شوید.

 

انواع چوب صندل (چندن chandan)

به فارسی صندل و به هندی چندن و در کتب طب سنتی انوع آن با نام صندل آمده است.

به طور کلی دو نوع صندل در بازار عرضه می شود، صندل سفید یا زرد و صندل قرمز که البته با این که نام هر دو آن ها صندل است از درختان یک خانواده گیاهی به دست نمی آیند و چوب درختان از دو خانواده گیاهی مختلف هستند.

 

صندل قرمز چیست؟

صندل قرمز نام گیاهی است که در کشور هندوستان بیشتر وجود دارد و در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. صندل قرمز (نام علمی: Adenanthera pavonina) نام یک گونه از زیرخانواده کهوریان است.

به فارسی در کتب طب سنتی صندل قرمز یا صندل سرخ گویند. چوب این درخت به چین وارد می شود و درخت آن بومی مناطق هند، حبشه و زنگبار است. چوب آن قرمز است که به نام صندل قرمز معروف می باشد. در کتب طب سنتی ایران این صندل را در ردیف صندل سفید تحت عنوان صندل نام می برند در صورتی که چوب دو درخت متفاوت هستند و خواص آن ها نیز تا حدودی متفاوت است.

 

ترکیبات شیمیایى‌ صندل قرمز:

صندل قرمز از نظر ترکیبات شیمیایى در سر شاخه‌ هاى تازه درخت صندل قرمز گلوکوزید و یک ماده رنگى قرمز وجود دارد. چوب صندل قرمز داراى عطر و بویى نیست.

از این درخت در اثر شکافى که به تنه آن وارد مى‌شود صمغى مى‌گیرند که به کینو معروف است، در صمغ کینو که از این درخت گرفته مى‌شود یک نوع تانن خاصى به نام کینوتانیک اسید و یک ماده رنگى قرمز گرفته مى‌شود و با تقطیر خشک، از آن مواد پیروکاتچین‌ و پروتوکاتچى نیک اسید به دست مى‌آید که اثر آنها تقریبا شبیه کاتچو است.

 

طبع صندل قرمز چیست؟

طبع صندل قرمز سرد و خشک است.

در هندوستان از چوب صندل قرمز به عنوان خنک کننده و قابض و تونیک در استعمال خارجی برای ناراحتی های صفراوی و رفع التهاب و سردرد گرم و کاهش تب و همچنین برای رفع ناراحتی های پوست و ضمنا برای تقویت دید چشم تجویز می شود.

در تایوان از محلولی که از خیس کرده خاک اره آن حاصل می شود، برای کاهش ورم استفاده می شود.

در اندونزی خاک اره صندل قرمز را با برنج می پزند و برای قطع خونریزی می خورند. چوب قرمز آن داروی رفع ناراحتی خون است و در زخم ها و جراحت های مختلف از آن برای قطع خونریزی و از بین بردن چرک و عفونت استفاده می کنند.

بومی ها در تایوان از این گیاه به عنوان یک داروی سری برای معالجه مسمومیت استفاده می کنند. برای تقویت دید چشم از دمکرده گیاه صندل سرخ استفاده می‌کنند.

 

خواص صندل قرمز یا سرخ:

خواص پودر صندلی برای پوست و زیبایی:

پودر صندل یک ماده طبیعی است که به شیوه های مختلفی برای درمان و زیباسازی پوست استفاده می شود. در اینجا چند استفاده از چوب صندل در زیبایی را بیان میکنیم:

برای درمان آکنه

یک قاشق غذاخوری از پودر چوب صندل را با نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی شیر یا آب مخلوط کرده تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت نگه دارید سپس بشویید. این درمان آکنه سنتی ثابت کرده است که بسیار مفید است.

برای پوست های خشک

روغن صندل زمانی که پوست خشک است استفاده می شود داروی خوبی برای درمان پوست پوسته پوسته و خشک است. شما همچنین می توانید پودر چوب صندل را با مقداری شیر بر روی صورت بمالید، آن را انعطاف پذیر و نرم میکند.

برای از بین بردن لکه های قهوه ای مایل به زرد

صندل دارای خاصیتی برای تسکین پوست های آفتاب سوخته است. پودر چوب صندل را با کمی روغن نارگیل و روغن بادام مخلوط کنید و بعنوان ماسک صورت استفاده کنید لکه های قهوه ای از بین می روند.

برای چین و چروک پوست

صندل همچنین می تواند بعنوان یک ماسک صورت برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده شود. با مخلوط زرده تخم مرغ، عسل، پودر چوب صندل و اسطوخودوس ماسک درست کرده و چند بار در هفته به پوست بزنید.

برای نرم و درخشان کردن پوست

صندل نیز یک درمان خوب برای پوست های نرم و درخشان است. صورت خود را خوب با روغن چوب صندل ماساژ دهید. همچنین می توانید پودر چوب صندل را با هر روغن دیگر مخلوط کرده ماساژ دهید و بمدت ۱۲ ساعت بر روی پوست بماند.

 

خواص چوب صندل سفید

نام علمی چوب صندل سفید Santalum album L. و اسم انگلیسی آن White sandal wood میباشد. اسم های ديگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، صندل، صندل سفید، صندل زرد و صندل ابیض نامیده شده است.

 

ویژگیهای صندل سفید

صندل سفید از چوب درختچه ای گرفته ميشود که درختچه آن کوچک و نیمه انگل است. برگ های آن متقابل، نوک تیز و برنده از نظر رنگ و ابعاد مثل برگ گردو میباشد . گل های آن خوشه ای ساده است. میوه آن تخم مرغی کوچک با یک هسته و ریشه آن دارای ریشک هایی است و ریشک ها دارای آلات مکنده ای هستند که با آن به دیگر ریشه های درختان نزديک خویش می چسبند و از مواد غذایی آنها استفاده ميکنند .

رنگ چوب صندل در سطح خارجی وصل به پوست درخت سفید رنگ یا رنگ زرد و مغز یا قلب چوب لیمویی و قهوه ای روشن است و دارای اسانس معطری میباشد و از چوب و خرده چوب و خاک اره آن در طب سنتی استفاده ميشود . این درختچه بومی اندونزی است که به دیگر مناطق از جمله هند هم وارد شده و در بعضی منطقه ها هم به خاطر مصارف صنعتی چوب آن در نجاری کاشته ميشود و در بازار دارویی هم ارائه ميشود .

 

ترکیبات شیمیایی صندل سفید

از نظر ترکیبات شیمیایی از مغز چوب یا داخل چوب صندل سفید اسانس روغنی فراری گرفته ميشود که میزان آن در درختان گوناگون متفاوت و از 1/ 5 – 6 درصد میباشد . بررسی دیگری اندازه اسانس را 8- 0/ 8 درصد نشان ميدهد . اسانس صندل سفید دارای 89- 96 درصد ماده سانتالول است. درصورتی که چوب صندل سفید که براي تعيين میزان اسانس مورد مطالعه قرار می گیرد شامل تنها درون چوب نبوده و دیگر بخش های چوب را هم در برمی گیرد مقدار چند درصد اسانس کم ميشود و تا 1 درصد امکان دارد برسد.

صندل سفید از چوب درختچه ای گرفته ميشود که درختچه آن کوچک و نیمه انگل است

√ آب دم کرده صندل سفید را بنوشید. مدرّ و ضدّ تب است، بیماری اسهال ساده و بیماری اسهال خونی را متوقف مى‏ سازد.

√ چوب صندل سفید را بصورت غبار نرم بسایید و استفاده كنید. گرم ‏كننده داخلي است، درد را كاهش مى‏ دهد، تهوع و استفراغ و سكسكه را قطع مى‏ كند، درد كمر را تسكین مى‏ دهد، بادشكن است، براى وبا نافع است، شادی آور است، مقوى معده و قابض مى‏ باشد، براى تحلیل ورمهاى گرم موثر است، خفقان گرم و تبهاى تند صفراوى و ضعف قوه ذهن و حافظه و معده و كبد گرم‏ مزاجان را رفع مى‏ کند.

√ پودر چوب صندل سفید با آب عنب الثعلب و یا با آب حى العالم یا با آب برگ خرفه براى برطرف بیماری نقرس گرم استفاده مى‏شود.

√ چوب صندل سفید را بصورت پودر درآورید و با كمى آب خمیر کرده ضماد اندازید. بسیار خنک كننده است و سردردهایى كه از گرما ایجاد شده باشد را تسكین مى‏ دهد، تب را قطع مى ‏كند، حرارت و خارش و التهاب پوستى را رفع مى سازد.

√ پانزده تا چهل قطره از اسانس صندل سفید را با 3 گرم الكل حل كنید و سه قسمت نمایید و هر سه قسمت را سه بار در روز بخورید. سوزاك را علاج مى ‏كند.

√ پودر چوب صندل سفید را با گلاب و كافور آمیخته كنید و بمالید. سردرد گرم را تسكین مى‏ دهد.

نکته: چوب صندل سفید براى صدا زیان دارد، همچنین برای نیروى جنسى زیان آور است به‏ طورى كه آنرا قطع مى‏ كند.

 

فواید صندل سفید براي پوست

– چوب صندل سفید و خواص ضد پیری آن
چوب صندل سفید، بعنوان یک عامل ضد التهابی عمل ميکند ، که چرخه خون را در پوست تقویت ميکند به این معنی، که پوست با مواد مغذی تغذیه مي شود و مواد زاید متابولیسمی به آن سپرده میشوند تا دفع شوند.

– خاصیت مرطوب کنندگی چوب صندل سفید

چوب صندل سفید، به علت خاصیت مرطوب کنندگی اش به مبارزه با خشکی پوست می پردازد به همین علت، یک جزء مؤثر در لوسیون ها و کرم هایی است، که با خشکی پوستی مبارزه ميکنند و به سلول های پوستی که به رطوبت احتیاج دارند، رطوبت می بخشد و به اینصورت ، پوست جوان، نرم و درخشان ميشود چوب صندل سفید، بدون ایجاد اکنه، پوست را مرطوب سازی می کند.

– بازسازی پوست آفتاب سوخته

چوب صندل سفید، به پوست آفتاب سوخته کمک ميکند تا به رنگ قبلی خویش بازگردد بسياري افراد، از افتاب سوختگی رنج می برند، بنابراين درصورتی که میخواهند که پوستشان را، براي زمان طولانی در معرض نور افتاب قرار بدهند، پیش از افتاب گرفتن، چوب صندل را مثل یک کرم استفاده کنند، تا از بروز مشکلات سوختگی احتمالی جلوگيري شود.

 

از بین بردن زخم ها با بوی چوب صندل

سلول های پوست گیرنده بویایی دارد ولی وقتی که این گیرنده ها در معرض چوب صندل قرار می گیرد، بوی عطر آن در فعالیت سلول و روند التیام پوست تغییراتی ایجاد می کند.

محققان دریافتند که این گیرنده ها به نام OR2ATA با قرار گرفتن در معرض چوب صندل فعال می شوند و این امر می تواند کلید درمان خیلی از بیماری ها از جمله سرطان باشد.

چوب صندل و روغن آن در طب چینی کاربرد درمانی فراوانی دارد از جمله درمان ناراحتی های گوارشی، سرفه، ناراحتی گلو، اضطراب و افسردگی، در بهداشت پوست نیز برای برطرف کردن خشکی، ترک پوست، جوش های ریز و آکنه، از آن استفاده می شود.

چوب صندل برای مدیتیشن، ایجاد آرامش و تمرکز ذهن نیز مفید و موثر است.