امروزه با توجه به استقبال بسیار خوبی که از عودهای خوشبو در منازل، مکان های مذهبی و همینطور در کلاس های مدیتیشن و یوگا شده است، و با توجه به نقش مهمی که رایحه در انتخاب عود دارد، شرکت های تولید کننده عود خوشبو، اقدام به ساخت و عرضه عودهای خوشبو عطری و یا ادکلنی نموده اند.

یکی از معروف ترین شرکت های تولیدکننده ی عودهای عطری و معطر، شرکت دارشان DARSHAN می باشد که سعی کرده است نمونه های زیادی از عودهای عطری و ادکلنی را تولید کند.

در حقیقت عود عطر، عودی می باشد که در رایحه آن بجای یک رایحه کلاسیک و یا سنتی نظیر اسطوقودوس، صندل، کندر و … از رایحه معروف ترین ادکلن های بازار استفاده شده است.

کارکرد عودهای عطری بیشتر برای آن دسته از افرادی می باشد که به بو و رایحه یک ادکلن خاص علاقه زیادی دارند، و سعی دارند از آن رایحه برای خوشبو کردن فضای منزل، آپارتمان و یا محل کار خود استفاده نمایند.

از طریق متن‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی معلوم شده‌است عطرها در بعضی از تمدن‌های اولیه انسانی وجود داشته‌اند.

عطرسازی مدرن از اواخر قرن نوزدهم میلادی که تولید مصنوعی مواد معطری همچون وانیلین و کومارین به‌طور تجاری ممکن شد، شروع گردید.

خوب است بدانید که همه عطر و یا ادکلن های معروف، در ساختار خود ترکیبی از اسانس ها و یا رایحه های طبیعی می باشند که طبق نسبت و یا فرمول ویژه ای ترکیب شده اند و توانسته اند به آن رایحه مطبوع عطر و یا ادکلن دست یابند.

فرمول دقیق عطرهای تجاری محرمانه نگه داشته می‌شوند.

حتی اگر آن‌ها را منتشر کنند، آنچنان رایحه آن‌ها تحت تأثیر مواد و بوهای پیچیده‌ای می‌باشند که کمک زیادی برای تشخیص و توصیف آن عطر خاص نمی‌کنند.

با این حال، یک فرد متخصص در عطر می‌تواند به طرز ماهرانه‌ای به اجزاء و عناصر سازنده آن پی ببرد.

عملی‌ترین راه برای توصیف نت یا اسانس عطر/ادکلن، توجه به عناصر آن رایحه یا «خانواده» ای است که به آن تعلق دارد، تمام آن رایحه‌هایی که احساس کلی از یک عطر را از شروع استفاده از آن تا آخرین لحظه‌ای که اثر آن باقی‌مانده، می‌سازد.