تاریخچه ماساژ درمانی

ماساژ و برطرف کردن کوفتگی بدن به وسیله آن از گذشته های دور در بسیاری از نقاط جهان انجام میشده و همچنان نیز انجام میشود به گونه ای که امروزه به یک علم در حیطه ی سلامتی تبدیل شده است. اثرات ماساژ دادن در رفع خستگی و احساس آرامش برهیچ فردی پوشیده نیست ولی فواید ماساژ محدود به این مورد نمیشود.

از تاریخچه ماساژدرمانی و اسناد تاریخی متوجه می شویم، ماساژ قدیمی ترین شکل درمان جسم و روح است. یکی از نخستین مراجع مکتوب در رابطه با ماساژ را می توان در کتاب طبی سنتی چینی یافت که تاریخ آن به قبل از میلاد باز می گردد که در آن ماساژ ماهیچه ها و پوست از شایعترین شیوه های درمان است.

در سرتاسر جهان ماساژ برای افزایش تندرستی، رفع درد و رسیدن به آرامش استفاده می گردد که به طور گسترده ای میان مصریان باستان، یونانی ها و رومیان رواج داشته است.

ماساژ هنر شفابخش باستانی است که بر روی دستگاه های بدن فواید بسزایی داشته و موجب آرامش و تسکین دردهای عصبی و گرفتگی های عضلانی می گردد و با تشدید جریان خون فشار وارد بر رگ ها و سیاه رگ ها را کم کرده و از ناراحتی های قلبی می کاهد.

هم چنین ماساژ پا یکی از کهن ترین انواع ماساژ بوده که حدود پنج هزار سال قبل در چین ابداع شده است. ماساژ ساق پا گردش خود در پاها را بهبود بخشیده و به جلوگیری از گشادشدن سیاهرگ ها کمک می کند.

در متن کتاب امپراتور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ماساژ پوست و پا توصیه شده است. اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنی ها و نیز سایر تمدن ها نظیر مصر و روم از ماساژ درمانی موجود است. بقراط ضرورت استفاده از ماساژ را به عنوان یک درمان، بخصوص در درمان آسیب های ورزشی و جنگی به پزشکان توصیه می کرد. در ادامه به بررسی انواع ماساژ پرداخته می شود.

ماساژ چیست؟

ماساژ روشی کهن اما پویا در دنیای جدید است که در عین سادگی دامنه کاربردی گسترده دارد.

ماساژ فقط فشردن عضلات نیست بلکه تحریک نقاط مخصوصی از خطوط اصلی انرژی بدن می باشد که با فشردن این نقاط گره های موجود که سدّ راه جریان انرژی حیاتی بدن شده اند برطرف شده و به حرکت روان انرژی در خطوط اصلی بدن کمک می شود که از مزایای آن می توان به کاهش درد های موضعی و استرس های روزانه، کاهش خطر ابتلا به واریس، کمک به درمان سیاتیک و کمر درد، کمک به تناسب اندام و حذف چربی های اضافی، رفع گرفتگی های عضلانی، خون رسانی بهتر به ارگان های بدن و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

خواص ماساژ

ماساژ با عوارض ناصحیح نشستن مقابله میکند!

تقریبا بسیاری از افراد دچار استرس وضعیت بدنی هستند. منظور از استرس وضعیت بدنی، حالت نادرستی است که در حین نشستن و یا خوابیدن به بدن وارد میشود و به صورت گردن درد، کمر درد، درد قفسه سینه و … بروز پیدا میکند.

این علائم در افرادی که کارهای پشت میزی دارند و یا نحوه ی فعالیت آنها به گونه ای است که برای طولانی مدت بر روی صندلی می نشینند بدتر است و شامل دردهای باسن و ضعف عضلانی نیز میشود.

خوشبختانه تحقیقات نشان میدهد که ماساژ درمانی میتواند علائم و عوارض ناشی از نشستن ناصحیح را برطرف کند.

بنابراین به افرادی که برای مدت طولانی بر روی صندلی مینشینند توصیه میشود به صورت منظم و ماهانه چند نوبت از خدمات ماساژ درمانی بهره مند شوند.

ماساژ دردهای عضلانی را کاهش میدهد

ماساژ باعث افزایش و بهبود گردش خون در سیستم عروقی بدن میشود.

حتما توجه کرده اید که هرگاه قسمتی از بدن شما با یک جسم سفت برخورد میکند و دردتان میگیرد، به صورت غیر ارادی اولین کاری که انجام میدهید ماساژ دادن ناحیه است!

ماساژ باعث تسکین عصبانیت و افسردگی میشود

تماس جسمی، به شیوه ی مطمئن، دوستانه و حرفه ای میتواند اثرات درمانی فوق العاده ای بر فرد و یافتن آرامش داشته باشد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در ژورنال علوم اعصاب منتشر شد، مشخص گردید که آندسته از زنانی که به سرطان پستان مبتلا بودند و هفته ای سه نوبت ماساژ دریافت میکردند نسبت به دسته ای که ماساژ دریافت نمیکردند، دچار افسردگی و عصبانیت کمتری بودند.

مطالعه ی دیگری که در مجله ی آکادمی روانپزشکی جوانان و نوجوانان امریکایی منتشر شده است نشان میدهد بیمارانی که دچار افسردگی و عصبانیت هستند، پس از دریافت ماساژ درمانی، بهبود وضعیت داشته اند.

ماساژ باعث بهتر خوابیدن میشود

ماساژ نه تنها میتواند باعث خواب راحت شود، بلکه آندسته از افراد که از سخت خوابیدن رنج میبرند میتوانند خواب راحت را با ماساژ تجربه کنند.

ماساژ همچنین میتواند برای آندسته از افرادی که تحت درمان شیمیایی و یا مواد رادیواکتیو هستند هم مفید باشد.

اکثر ماساژورها میتوانند ماساژ نوزاد و اطفال را نیز انجام دهند و حتی اگر والدین مایل باشند، خودشان میتوانند به صورت طبیعی اینکار را انجام دهند.

در واقع تکنیک خاصی برای اینکار وجود ندارد و بسیاری از مواقع نوازش نوزاد و یا ماساژ معمولی و خیلی آرام همان تاثیر را ایفا خواهد کرد.

ماساژ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله ی Alternative and Complementary Medicine منتشر شده است نشان میدهد که ماساژ باعث افزایش تعداد گلبولهای سفید بیماران میشود.

گلبولهای سفید نقش اصلی را در دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماریزا دارا هستند.

همچنین به نظر میرسد عملکرد سیستم ایمنی در افرادی که به HIV یا ایدز مبتلا هستند نیز با کمک ماساژ درمانی بهتر خواهد شد.

ماساژ باعث کاهش سردرد میشود

اگر زیاد به سر درد دچار میشوید حتما یکبار ماساژ درمانی را امتحان کنید.

ماساژ باعث کاهش دفعات و شدت سردردهای میگرنی خواهد شد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ دانشگاه گرانادای اسپانیا صورت گرفته است نشان میدهد که یک جلسه ماساژ، تاثیر آنی بر خنثی سازی سردرد و فشارهای عصبی مرتبط با آن دارد.

 

انواع ماساژ

ماساژ سوئدی

یکی از رایج ترین و در عین حال محبوب ترین انواع ماساژ، ماساژ سوئدی می باشد. ماساژ سوئدی شامل دو دسته از حرکات است که اولی نرم، آهسته و طولانی مدت هستند و دومی شامل ضربه های منظم و کمی محکم تر می شود. از روش سوئدی برای انرژی بخشی و از بین بردن خستگی افراد استفاده زیادی می شود.

این روش سطحی است و بافت رویی پوست بدن را درگیر می کند و به همین خاطر هم می تواند تاثیرات خوبی روی زیبایی پوست داشته باشد.

درگیر کردن خفیف ماهیچه ها و مفاصل نیز یکی از هدایای ماساژ سوئدی به کسانی است که این روش را به بقیه روش ها ترجیح می دهند. استفاده از ضرباتی که دست در آنها حالت کاسه ای دارد، نیشگون های آهسته و ضربات دایره شکل جزو حکرات مربوط به ماساژ سوئدی هستند. از روش سوئدی همچنین می توان برای بهبود آسیب دیدگی های جزئی کمک گرفت.

در این نوع ماساژ که از روغن های گیاهی و کرم استفاده می شود؛ ماساژور حرکات کششی، فشاری و لرزشی را با هدف افزایش اکسیژن موجود در خون و دفع سموم از عضلات به سمت قلب اعمال می نماید.

با افزایش جریان خون عضلات گرم تر شده و دفع اسید لاکتیک، اسید اوره و سایر دفع شدنی های متابولیسم، احساس آرامش عمیقی را برای شما به ارمغان می آورد.

در این نوع ماساژ علاوه بر بهبود کیفیت پوست، با تحریک سیستم عصبی استرس های روحی و جسمی به طرز چشمگیری کاهش می یابد. ماساژ سوئدی یک تجربه آرام بخش، نیرودهنده و موثر است.

ماساژ تایلندی

در نوع ماساژ تایلندی، فرد ماساژدهنده از انرژی تمام بدنش استفاده می کند که بدن شما را در وضعیت های مختلف قرار دهد و یک ماساژ کامل را ارائه کند.

روش تایلندی برای کسانی که از گرفتگی عضلات و ماهیچه های بدن رنج می برند، روشی مناسب و کارآمد است.

همچنین اگر در ناحیه مفاصل تان احساس درد یا آزردگی می کنید و این مسئله را هم با پزشک تان در میان گذاشته اید، می توانید با خیال راحت از روش تایلندی استفاده کنید که وضعیت مفاصل تان بهبود پیدا کند.

ماساژ شیاتسو از ژاپن

یکی از ماساژهای معروف ژاپنی، ماساژ شیاتسو به معنی فشار انگشتان است.

اگر روش انتخابی شما شیاتسو باشد، وقتی پیش ماساژتراپیست می روید متوجه خواهید شد که او روی نقاط معینی از بدن با انگشتان فشار وارد می کند.

نوع این فشار باید منظم و اصطلاحا ریتمیک باشد. ژاپنی ها اعتقاددارند این نقاط مشخص از بدن، کانال های عبور انرژی حیاتی افراد هستند و جریان خون بدن، بیشتر به این نقاط وابسته است.

نحوه ماساژ شیاتسو: آنها اسم این نقاط را «چی» گذاشته اند. هنگامی که شما برای دریافت ماساژ شیاتسو مراجعه می کنید باید بدانید که منجر به تحلیل رفتن انرژی شما می شوند؛ بنابراین اگر اخیرا احساس خستگی های بی مورد می کنید و فکر می کنید به انرژی بیشتری نیاز دارید، شیاتسو می تواند روش مناسب شما باشد.

عود ماساژ

ماساژ در همه جای دنیا جزء نرمش های آرام بخش به حساب می آید و همه کشورها در حال ارتقاء آن هستند و رفته رفته این نرمش در حال وارد شدن به چرخه سلامتی انسان است.

هزاران نوع مختلف ماساژ وجود دارد که با سلیقه ها و نیازهای متفاوت مردم مطابقت دارد.

برخی از انواع عود و خواص آنها که بیشترین کاربرد در ماساژ آروماتراپی را دارند:

عودهای دارچین، اکالیپتوس، نعنا و مریم‌‌‏گلی : برای رفع خستگی و سرماخوردگی

عود اوکالیپتوس : ضد سرماخوردگی، ضد آنفولانزا و ضدعفونی‌‌‏کننده‌ی هوا

عود نعنا : شاداب‌‌‏کننده

عودهای اوکالیپتوس، اکلیل کوهی، دارچین و مریم‌‌‏گلی : مجموعا شاداب کننده

رفع خستگی فکری : عود هل، اکلیل‌‌‏ کوهی و اسطوخودوس

رفع حواس‌‌‏پرتی و فراموشی : عود اکلیل کوهی و چوب سرو

برای رفع سوء هاضمه، اختلالات گوارشی و بی‌‌‏اشتهایی : عودهای هل، نعنا، بابونه، دارچین، اکلیل کوهی، اوکالیپتوس و اسطوخودوس

عود یاس، اسطوخودوس و اوکالیپتوس : رفع میگرن

اکلیل کوهی، بابونه، نعنا و اسطوخودوس : مسکن و ضد درد

ضدعفونی کردن محیط : دارچین، صندل، آویشن و گل سرخ

بررسی‌‌‏ها نشان می‌‏دهد، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب صندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه‌‌‏جویی موثر است.

 

موارد احتیاط در ماساژدرمانی چیست؟

– در صورتیکه مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، فلبیت، ترومبوز، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید از ماساژ اجتناب کنید.

– روی زخمهای باز یا سوختگی یا موضع جراحت قبلی ماساژ انجام ندهید. در کوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را بمدت ۲۴ ساعت به تأخیر بیاندازید.

– در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن، مانند آرتریت، سرطان یا بیماری قلبی ، قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت نمایید.

– در صورتیکه باردار هستید به ماساژ درمانگر خود اطلاع دهید ، زیرا ماساژ برخی نواحی، باعث زایمان زودرس می شود.